Fredag.
Nu börjar man analysera. Varför blev bilar kvar på E22:an i upp till två dygn innan de kunde komma därifrån? Varför hamnade de i den situationen över huvud taget?! Så att de inte kunde ta sig därifrån och många människor tvingades tillbringa väldigt många timmar i sina bilar på den igenkorkade vägen? Matte läste olika tidningar och lyssnade på radio och på TV och så småningom nämndes Trafikverket.
Helt allmänt och i hela landet har vägunderhållet försämrats - vintertid inte minst. "Det går inte att jämföra med hur det var på 1960-talet. Då fungerade det helt annorlunda. Då fungerade det". Det gör det bevisligen inte nu. Trafikverket har man hänvisat till när småvägarna runt det egna reviret har varit oplogade och sedan plogats väldigt sparsamt och försiktigt som vore de kostigar, trafikerade endast av terränggående fordon. Trafikverket har klassat en väldigt trafikerad krokig och backig väg, där skolbussen skall ta sig fram (!) till en "prio 5 väg" numera. Lägsta prioriteringen.Trafikverket sparar pengar. Ekonomin styr och upphandlingar görs med hänsyn endast till kostnaden, inte till vad man får för pengarna och människors liv sätts på spel.
Överallt i lokala FB-grupper vittnar människor dessutom om att lastbilar blockerar framfarten och ligger i diket ellet står på tvärs. Alltid lastbilar - så ock på E22:an. "Very good!" Tyckte den slirande lastbilschaffisen från Moldavien om sina blankslitna sommardäck utan mönster. När han intervjuades stående på tvärs i Skåne. Han kom ingenstans men däcken var "very good".
Är det verkligen god ekonomi på sikt att inte sköta vinterväghållningen bättre. Trafikverket borde åka till nordligaste Norge och se vilka krav som ställs på lastbilstrafiken där.
Här hemma har bilar legat i diket båda här och där och några har krockat dessförinnan. På den smala och illa skötta vägen genom skogen till det egna reviret. Man är tacksam varje gång man kommer dit man är på väg. Man drar sig för att ta bilen i nuläget. Något annat alternativ för att komma någonstans finns inte, då det är en mil till bussen och butiken. Man kör hellre i diket än frontalkrockar, när det bara finns plats på vägen för en i taget. Ibland finns inget dike. Bara en bergvägg.
För precis tjugo år sedan, när Matte och Husse valde den lilla stugan i skogen som sin bostad och flyttade in i början av mars, var det mycket snö - men också mycket välplogat. Alltid. Då det var viktigt att vägen var säker för transporterna av skolbarnen inte minst. Sopbilar måste fram, slambilar måste fram, brevbärare måste fram. Alla som bodde längs vägen måste kunna komma till jobbet och hem igen på ett säkert sätt. Inget av detta är viktigt numera tydligen; när Trafikverket vill betala så lite som möjligt för att hålla vägarna farbara. Ibland vägrar sopåkarna och andra att köra på vägarna.
Efter det att Matte skrev texten ovan fick hon dagens D.N. i mailkorgen. Ingen papperstidning i dag!
Där skriver Jonas Fröberg om Trafikverket och kaoset på E22 :an och ansvarsfrågan och att ingen verkar ha något övergripande ansvar. Intressant! Sidan 8 i dagens Dagens Nyheter!