Matte sällar sig nu till skaran av människor som är synnerligen missnöjda med Telia och deras totala avsaknad av service gentemot sina kunder. Matte utnyttjar sin möjlighet att offentligt berätta hur Telia behandlat en 94-årig kvinna som är beroende av en fungerande telefon för att kunna bo kvar hemma.
◊
B. kom hem från sjukhuset strax före jul. Kommunen ordnade så att hon skulle kunna bo hemma i villan med hjälp av trygghetslarm, hemtjänst 4 ggr/dag och anhöriga på inte alltför stort avstånd. Daglig telefonkontakt med någon. Larmet fungerar via telefonen.
Sedan hemkomsten har telefonen krånglat i omgångar till och från. Oförutsägbart när det skulle ske och som i periodiska "anfall" pågående under flera timmar upp till en dag. Kort efter det att B. ringt upp någon eller själv svarat i telefonen har en serie signaler hörts och sedan har ljudet nästan försvunnit och det har blivit omöjligt uppfatta tal. På varsitt håll har man ropat "hallå" och sedan avslutat samtalet för att ringa upp igen. Efter ca 1 minut har samtalet åter brutits. Detta har naturligtvis vållat B. oro och bekymmer och en känsla av att bli isolerad.
Telefonen har felanmälts flera gånger av B.s angöriga och Telia säger sig ha sett störningar av olika orsaker och dignitet på linjen. Man har skickat SMS till någon av B:s anhöriga om att felet åtgärdats. Så har det hållit på i månader. Felet har återkommit upprepade gånger.
I måndags eftermiddag ringde Matte upp B. som var mycket bekymrad och ledsen över att inta ha kunnat tala med sin syster på hela dagen. Därefter hörde inte Matte mer eftersom signalen kom och samtalet bröts. Nu rann sinnet på Matte som åter felanmälde telefonen hos Telia, men nu tydligt klargjorde att tålamodet var slut och att någon även måste kolla ledningarna på plats. Ingen telereparatör har under dessa månader skickats för att kontrolla utrustningen i och kring huset. Svaret blev att en reparatör skulle skickas tll B:s hus och att man från Telia inte kunde uppge när reparatören skulle komma. Matte förklarade att B. hör mycket dåligt och vilar stor del av dagarna och inte skulle komma att höra om någon ringde på dörren. Dessutom skulle reparatören behöva viss assistans, vilket inte B. skulle kunna erbjuda. Matte ville få en tidpunkt för besöket för att kunna närvara och släppa in reparatören. Från Telia skulle man kontakta entrepenören för att sedan kontakta Matte och ange en tid. Så skedde och Matte fanns på plats i går klockan 16 som angivits som tid för besöket av reparatören anställd hos entrepenören...
Ingen kom.
Matte väntade en timme. B. ansåg att man struntat i henne och blev allt tröttare. Ville inte vila när hon inte visste vad som skulle ske, vem som skulle komma och när. Klockan 17 lyckades Matte få tag i en levande människa via Telias kuntjänst. Efter att ha pratat med en konstgjord människa och knappat hit och dit. En omöjlighet för en åldring med nedsatt hörsel. Denna levande människa lovade kontakta någon som skulle kontakta reparatören. Som skulle meddela ankomst till någon som skulle ringa någon som skulle ringa Matte... Ingen ringde. Efter några minuter fick Matte ett SMS från Telia att man beklagade olägenheten och skulle kompensera och reparatören skulle ringa Matte. Ingen ringde. Matte ringde tillbaka till Telia och trasslade sig fram till en annan levande människa som monotont upprepade:"Det vet jag inte. Det kan jag inte svara på. Jag förstår att Du är upprörd men jag vet inte hur Du skall göra. Vi är förbjudna att kontakta reparatörerna och entrepenören har stängt nu." På en fråga hur sent på kvällen man kunde förvänta sig att reparatören dök upp blev svaret att de jobbade fram till klockan 20. Matte ville veta om det var meningsfullt att förvänta sig ett besök innan natten. "Han kan komma klockan 7 i morgon bitti också eftersom de börjar jobba då." Matte bad den fullständigt ovetande Teliadamen att nu inställa besöket för denna gången, eftersom det inte fungerade med besök så sent eller tidigt. B. ville inte ha en reparatör på sängkanten. "Det går inte att nå reparatörerna" blev svaret.
Klockan 17.30 ringde reparatören. Nu var B. mycket trött. Han anlände klockan 18.00. Två timmar efter avtalad tid. B. förberedde sig just för att lägga sig på sängen och vila. Reparatören ville kolla telefonen i sovrummet och B. avstod från att lägga sig. Hon var nu mycket uppgiven och väldigt trött.
◊
Reparatören hade blivit utkallad akut och hade nu åkt från sitt hem efter att nyss ha avslutat dagens arbete. Han hade inte fått någon arbetsorder över huvud taget om att infinna sig hos B. klockan 16.
Han bedömde det så att Telia inte gjort vad man kunde förvänta sig av dem. Han ansåg inte heller att hans arbetsgivare - ElTele gjort vad man kunde förvänta sig av dem. Han såg oerhört förvånad ut när han fick höra att Telia ansåg sig förbjudna att kontakta reparatörerna direkt, eftersom de ofta kontaktar reparatörerna direkt. Han var lika missnöjd som Matte med hur ärendet skötts från både Telia och entrepenören.
Reparatören bytte några gamla och slitna ledningsskarvar utanför huset och hoppades på det bästa. Larmet kunde även vara boven i dramat. Vem vet.
Matte med flera berörda anser att Telia behandlat en 94-årig kund synnerligen slarvigt och nonschalant. Det kan inte vara helt ovanligt att äldre kan fortsätta att bo hemma tack vare fungerande telefoner. Men då krävs det att Telias kunder får den service de har all rätt att förvänta sig!
MYCKET DÅLIGT SKÖTT TELIA! Man behandlar inte en gammal människa på detta sätt. Man behandlar inte sina kunder på detta sätt.
När Matte kom hem vid halvniotiden hade Husse tagit en skogspromenad med hundarna och bjöd Matte på grillat. Tack!
Tillbaka